Bevægelse
Bevægelse har en central betydning for hele barnets udvikling i de første leveår.
Bevægelse er væsentlig for:
- Personlig udvikling/læring
- Social udvikling/læring
- Kognitiv udvikling/læring
- Fysisk og motorisk sansestimulation og læring.
Derfor er bevægelseslege en stor del af det pædagogiske arbejde i vuggestuen.
Vi leger bl.a. lege der:
- Styrker barnets selvværd og selvtillid
- Gør barnet opmærksom på de andre børn
- Skaber kontakt imellem børnene
- Udvikler sprog, fantasi og hukommelse hos barnet
- Øger barnets evne til at mærke egen krop
- Styrker muskler og kredsløb.
Vi laver f.eks.:
- Vilde tumlelege og danselege
- Imitation af bevægelser
- Leger kastelege (bold og ris poser)
- Motorikbaner
- Løber og hopper.
Musik
Musik er en stor del af vuggestuens dagligdag, samt planlagte pædagogiske forløb. Som Kulturinstitution arbejdes der blandt andet med musik.
I vuggestuen synger vi velkendte sange og digter nye sange.
Børn og medarbejdere synger om børnene, det der optager dem eller om forskellige temaer vi arbejder med i huset. F.eks. er musik og sang en stor del når vi arbejder med bevægelse og drama, men også i det daglige pædagogiske arbejde med sprog.
Musikken bruges også når vi skal fra en aktivitet til en anden, for at gøre overgangen tydelig, sjov eller hyggelig.
Sprog
I vuggestuen læser og kigger vi i billedbøger, synger, fortæller historier med konkreter/bordteater, leger med dukker, biler og klodser.